80 lat Rosińskiego
To jest notka którą napisałem w 2011 roku! Po dekadzie lepszej bym nie napisał, dlatego ją mocno skróciłem - choć jest ogromna i tak. I dopisałem kilka akapitów - a co nie wolno mi?
Dziś, to jest 3-go sierpnia, 70-te 80-te urodziny
obchodzi jeden z najwybitniejszych polskich, belgijskich i szwajcarskich
rysowników i twórców komiksu europejskiego – Grzegorz Rosiński… Tak pisałem
przed dekadą!
Grzegorz urodził się w Stalowej Woli w 1941 roku. Jest
autorem między innymi kilku odcinków „Kapitana Żbika” (1968-1972), kilku
odcinków „Pilota śmigłowca” (1974-1976), do scenariusza Barbary Seidler
narysował trzy zeszyty „Legendarnej historii Polski” (1974-1977). W połowie lat
70-tych Rosiński został kierownikiem artystycznym kultowego już dziś
komiksowego magazynu „Relax”. W 1976 roku wyjechał po raz pierwszy do Belgii,
gdzie zetknął się z tamtejszym ogromnym rynkiem komiksowym oraz jego twórcami.
Zaproponowano mu zrobienie kilku krótkich historyjek dla magazynów: „Trombone
Illustre”, „Tintin” a dla magazynu „Spirou” pierwszego bardziej profesjonalnego
stripu „Fantastyczna Podróż” do scenariusza Jeana Claudea Smit-le-Benedicte. Po
ciepłym przyjęciu „La Croisière fantastique” (w postaci 2 albumów historia ta
ukazała się w latach 1987-1988) do Rosińskiego odezwał się Jean Van Hamme z
propozycją zrobienia pilotowego odcinka serii o wikingach, którą planował już
od kilku lat.
Między 1976 a 1977 rokiem Rosiński narysował pierwszy album
Thorgala – komiksu, który miał stać się jego przepustką na Zachód. W tym samym roku
ów album: „Zdradzona Czarodziejka” został opublikowany na łamach magazynu
„Tintin”, a w 1978 roku w polskim „Relaxie”. Dopiero drugi tom „Wyspa lodowych
mórz” (1977-1978) mający być w założeniu Van Hamme’a ostatnim tomem serii –
został przyjęty bardzo dobrze na francuskim rynku. Spowodowało to decyzję
belgijskiego wydawnictwa Le Lombard o wydaniu Thorgala jako osobnego
wydawnictwa w albumach z twardą obwolutą – czyli w standardowej wersji. Stało
się to w 1980 roku, do tego czasu Rosiński i Van Hamme otrzymali swój pierwszy
kontrakt i zdążyli przygotować kolejne albumy serii. Dla rysownika, Thorgal – to
były pierwsze poważne pieniądze.
Wraz z wybuchem Stanu Wojennego w Polsce w 1981 roku,
Rosiński ostatecznie emigruje z kraju. Początkowo Rosińscy osiedlają się w
Belgii, aby w połowie lat osiemdziesiątych dostać zaproszenie od państwa
szwajcarskiego do osiedlenia się tamże, z czego oczywiście rysownik korzysta –
osadzając się u podnóża Alp, nomen omen w bliskim sąsiedztwie Polańskich. Tam
Rosiński znajduje swoje twórcze zacisze.
Aby umocnić swoją pozycję na rynku francuskim Rosiński
nawiązał szybko kontakt z kolejnym scenarzystą André-Paul’em Duchâteau (1925-2020)
– starym wygą francuskiego rynku i stworzył z nim drugą swoją szlagierową serię
tym razem s-f „Hans” znaną u nas jako „Yans”. W latach 1983- 1992 powstało 6
albumów serii, w tym ostatni narysowany został przez przejmującego rolę
rysownika Yansa: Kasa (Zbigniewa Kasprzaka – drugiego w tej chwili po Rosińskim
liczącego się Polaka na rynku frankofońskim).
W ramach rozrywki, między robionym iście maszynowo Thorgalem
i stosunkowo sporadycznym Yansem, w 1986 roku w magazynie „A suivre” został
opublikowany w odcinkach czarno-biały komiks o tematyce fantasy „Szninkiel” do
scenariusza J. Van Hamme. Znakomite przyjęcie spowodowało, że wydawnictwo
Casterman postanowiło wydać w całości tą opowieść graficzną w 1988 roku. Co
ciekawe pierwsze polskie wydanie tego komiksu (uznane za wybitne i kultowe)
było ledwie kserokopią oryginału. Do końca lat 80-tych to jest do roku 1990
tandem Rosiński-Van Hamme stworzył 16 albumów Thorgala, odcinkiem „Wilczyca” kończąc.
Stawiało to Thorgala w jednej prawie że linii, z tak dynamicznie powstającymi
seriami jak „Asterix”, „Lucky Luke” czy „Spraycjan i Fantazjusz„ – w tym
Thorgal był jedyną niehumorystyczną serią z powyższych. W zasadzie poza popytem
na serię, Rosiński mógł tak szybko tworzyć kolejne odcinki ze względu na to, iż
poza pierwszymi kilkoma albumami nie kładł kolorów na swoje grafiki. W połowie
lat 80-tych kolorowanie Thorgala przejęła Graza (Grażyna Kasprzak żona Kasa,
robiąca kolory do wielu francuskich serii, w tym do wszystkich prac męża).
W latach 90-tych kiedy pozycja Rosińskiego była już
ugruntowana zwolniono z masową produkcją Thorgala, kontrakty układano coraz
bardziej pod twórców, a nie pod potrzeby nasycania rynku. Wtedy też Rosiński
rozpoczął kolejny projekt, wraz ze scenarzystą Jeanem Dufaux; serię fantasy
osadzoną w późno-celtyckim świecie „Skarga Utraconych Ziem” (Complainte des
landes perdues). W latach 1993-1998 ukazały się nakładem wydawnictwa Dargaud
cztery epizody, składające się na pierwszą serię. Do końca lat 90-tych Rosiński
narysował kolejnych 9 epizodów Thorgala – kończąc na 25 odcinku „Błękitna
Zaraza”.
Na powitanie nowego stulecia tandem Rosiński-Van Hamme
postanawia stworzyć kolejnego One-Shot’a, historię oderwaną od uniwersum
heroicfantasy, a opartą w realnym świecie połowy XIX wieku na dzikim zachodzie
– obyczajowy „Western”. Dzieło przeplatane olejnymi obrazami Grzegorza ukazuje
się w 2001 roku, nakładem macierzystego wydawnictwa Le Lombard. „Western” poza
olejnymi rozkładówkami odznacza się zerwaniem Rosińskiego ze starym graficznym
stylem konturowym. Przede wszystkim grafiki opierają się na szkicu i na
wykończeniu akwarelą. Tak więc artysta jest sam odpowiedzialny w pełni za swoje
dzieło i kolorystykę (celowo utrzymaną w sepii). Styl malarski prowadzi
Rosińskiego dalej i w latach 2004-2005 wraz z początkującym scenarzystą Yves
Sentem zabiera czytelnika w dwutomową historię (wydaną przez Dargaud),
rozgrywającą się w paryskim środowisku malarskim roku 1843, zatytułowaną
„Zemsta hrabiego Skarbka” (La Vengeance du comte Skarbek). Świetnie napisana
historia polskiego szlachcica szukającego szczęścia na paryskim bruku jako
malarza kobiecych aktów, splata się z trudną historią pierwszej połowy XIX
wieku zarówno we Francji jak i w Królestwie Kongresowym. Historia nabiera
rumieńców podlana odrobiną fantastyki i awanturniczości. Ponadto obok świetnego
scenariusza, Grzegorz Rosiński postanowił iść na całość w eksperymentalnym
nowym stylu rezygnując z rysunku na korzyść lekkiego szkicu pokrytego farbą
olejną na płótnie. Każdy kadr jest małym olejnym obrazem – skanowanym i
zmniejszanym na potrzeby kompozycji strony. Nowy artystyczny styl Rosińskiego znów
wysuwa go do czołówki europejskich grafików komiksowych. W roku 2006 ukazał się
29. album Thorgala „Ofiara”, będący zarazem ostatnim albumem prowadzonym przez
scenarzystę Jeana Van Hamme, który zapowiedział swoje przejście na emeryturę –
równoznaczną z rezygnacją z prawie wszystkich prowadzonych przez siebie serii
komiksowych poza najbardziej dochodowym „Largo Winch” oraz pojedynczymi
One-Shot’ami, które będzie pisać dla wybranych przez siebie rysowników. Van
Hamme pozwolił Rosińskiemu wybrać nowego scenarzystę Thorgala. Album „Ofiara”
jest też pierwszym albumem serii, w którym Rosiński zaczyna tworzyć Thorgala w
stylu malarskim, tak jak przed dwoma laty zrobił „Skarbka”. Dla warstwy
graficznej serii jest to pozytywna rewolucja, która po blisko 30 latach od jej
powstania doprowadza do wizualnego odnowienia oblicza komiksu. Podnosząc
artystyczną wartość komiksu, Rosiński świadomie dąży ku wielkim europejskim
twórcom tego gatunku. W 2007 roku ukazuje się 30. album serii „Ja, Jolan”
podpisany nazwiskiem Yves Sente’a, który dość nieudolnie próbuje udźwignąć
schedę po Van Hammie. Do dziś ukazały się 32 albumy serii Thorgal, 33. będzie
miał premierę już w listopadzie tego roku. Do 2010 roku ukazało się 7 kolejnych
odcinków serii – wykazujących scenariuszowo coraz niższą wartość.
Thorgal i jego świat na mocy porozumienia wszystkich trzech
ojców komiksu (podobnie jak inne wielkie francuskie serie) w 2010 roku doczekał
się poszerzenia swojego uniwersum o serie spin-off. Do 2020 roku obok
zaplanowanego do 40. albumu Thorgala, ma powstać około 5-u serii spin-off
składających się z 7 odcinków każda, tak aby za 10 lat łączna ilość wszystkich
odcinków ze świata Thorgala przekroczyła 70-75 tomów. W roku zeszłym rozpoczęła
się seria o „Kriss de Valnor” (De-Vita - Sente), a w tym roku wraz z premierą
nowego albumu Thorgala ukaże się pierwszy album serii o „Louve”
(Surzhenko-Yann) córce Thorgala. Elementem łączącym wszystkie spin-offy będą
malowane przez Rosińskiego okładki i spójność ze scenariuszem serii głównej. Co
stanie się z Thorgalem po 2020 roku? Pewnie to samo co ze Smerfami, Asteriksem
i wszystkim co przynosi dochód… będzie kontynuowany przez kolejnych autorów.
Prawa autorskie Van Hamme przekazał wydawnictwu Le Lombard. Prawa autorskie Rosiński
– co niespotykane, wywalczył sobie jako grafik, co jest precedensem, we Francji
bowiem tylko scenarzystę uznaje/uznawało się za artystę, który miał
większościowe prawo autorskie – grafik był równoznaczny z wykonawcą,
rzemieślnikiem, bez prawa głosu. Rosiński wywalczył sobie pełne prawo autorskie
do wizerunku postaci i połowę praw do marek serii, które tworzył. Obecnie
rysownicy również zaczynają uzyskiwać we Francji pełnię praw autorskich do
komiksów, które tworzą. Nawet rysownik i współautor „Asterixa” Albert Uderzo
musiał stoczyć kilka batalii sądowych o pełnię praw do komiksów po zmarłym w
1977 roku Rene Goscinnym.
No dobra co stało się po 2011 roku (kiedy powstała ta notka)?
Spod piórka i farb Grzegorza wszyły jeszcze ledwo cztery tomy jego macierzystej
serii i jeszcze dwukrotnie zmienił się scenarzysta bo Yves Sente mocno
napierdolił głupot. Niestety, nawet jego dwóch następców nie dało rady,
naprawić nielogicznych błędów scenariuszowych, jakie powstały. Zatem nawet najgorsze
w serii odcinki napisane przez Van Hamma, okazały się być wybitne. Rosiński z
pracą nad serią pożegnał się w 2018 roku, 36. albumem zatytułowanym „Aniel” –
jednym z najsłabszych graficznie i scenariuszowo w historii całej serii. W
międzyczasie podupadł również mocno na zdrowiu i uznał, że już czas na
emeryturę.
Rozpoczęte w 2011 roku serie poboczne przetrwały dekadę i
przyniosły raczej obniżenie i dewastację wartości kultowego tytułu – oraz mnóstwo
pieniędzy. Perturbacje ze scenarzystą Sente’m doprowadziły do licznych zmian
personalnych w projekcie – istna Moda na Sukces. Kasa misie, kasa… Nie mniej
ilość epizodów w każdej z serii jest różna, nie spójna itd., pomysł się mocno
rozjechał. Jedna z nich (z trzech) jest kontynuowana, choć miała być już dawno
temu zamknięta. Od 2022 roku mają zacząć ukazywać się pojedyncze nieograniczone
pod względem objętości (komiks frankofoński ukazuje się w kilku formatach
objętości 46, 52, 56, 62 lub 64 strony) pojedyncze historie, o pobocznych
bohaterach sagi.
Od 2019 roku seria główna została przejęta przez duet nowych
autorów, którzy na różnych etapach pojawili się w „Światach Thorgala”, scenarzystę
Yanna i rysownika Freda Vignaux. Okładki do wszystkich kolejnych epizodów,
które ukazał się we wszystkich liniach dalej tworzy Grzegorz Rosiński. Do
zapowiedzianego na jesień 2021, 39. tomu serii po raz pierwszy okładkę zrobią
obaj rysownicy, co prawdopodobnie oznacza, że Rosiński po 45 latach pracy nad
serią wycofa się z niej całkowicie. Poza serią Thorgal – spod ręki rysownika
nie wyszła w drugiej dekadzie XXI wieku już żadna inna praca.
Dziś obchodzimy urodziny faceta, który zrobił naprawdę wiele
dla komiksu francuskiego oraz dla rodzimego rynku, co nie zmienia faktu, że to
straszliwy buc – ale go lubię! 150 lat Grzegorz!!!
Komentarze
Prześlij komentarz