36. MIĘDZYNARODOWY FESTIWAL KOMIKSU I GIER


"I znów zleciał rok, i znów chyba mamy do czynienia z tym samym zjawiskiem. Przerostem formy nad treścią! Zdecydowanym przerostem formy nad treścią. Do tego jeszcze za wielki - niebotycznie wielki do tego co dostajemy hajs!".

To mój własny cytat z 35 edycji MFKiG. W tym roku jest jeszcze gorzej, cennik imprezy wygórowany ale ok uznałem ten fakt za oczywisty. 70 i 90PLN da się przeżyć - choć nie MFKiG to nie jest Pyrkon - to nie ten typ festiwalu. Ale wiem organizatorzy o tym marzą. 

To co mnie autentycznie wkurwiło to specjalne bilety na strefę autografów! Szczerze nie mam pojęcia za ile bo jak chciałem je zobaczyć to był już wyprzedane. Kupujesz bilet lub extra bilet na festiwal. Ale mając extra bilet masz gwarantowany tylko autograf w formie podpisu. Za rysunek, od tego roku będą płacić chętni między 50pln, a 1200 euro. Każdy artysta sam wycenia swoje prace i możliwości - no Ameryka po prostu!  

Co do zaproszonych gości to jest ich rekordowa liczba 170! Z czego 95% to ludzie ze środowiska, nie mający nic wspólnego z pracą twórczą! Ale jak to wygląda w zapowiedziach? 170 vers 7 artystów de Facto. Biznes musi być!  

Goście godni uwagi w 2025 roku to:

Karol Kalinowski – bibliotekarz, rysownik i scenarzysta komiksowy. Autor komiksów Łauma, Kościsko, Zielony Lis Paskal, Kamyczki.

Tomasz Lew Leśniak – współtwórca komiksów o Jeżu Jerzym, dziecięcej serii „Tymek i Mistrz”, komiksoksiążki „Hej, Jędrek!” oraz cyklu satyrycznego „Polska mistrzem Polski”.  Wraz z Wojtkiem Wawszczykiem stworzył ponad 400-stronnicową powieść graficzną „Fungae”. Jest także projektantem średniowiecznych fresków stylizowanych na średniowieczne w Muzeum Historii Żydów Polskich POLIN w Warszawie.

Enrico Marini - swoją karierę zaczął w 1987 roku na festiwalu komiksu w Sierre, wtedy powstaje jego pierwsza serija „Olivier Varese” do scenariusza Thierry’ego Smolderena. W 1992 roku wspólnie stworzyli „Cygana” (Egmont 2024), przygodowe sci-fi z charyzmatycznym protagonistą. Następnie z Jeanem Dufaux podjął się tematyki wampirów w „Drapieżcach” (Egmont 2004). Ze Stephenem Desbergiem spełnił swoje marzenie o stworzeniu serii westernów „Gwiazdy pustyni” (Egmont 2004). Wspólnie stworzyli też serię „Skorpion” (Egmont 2024), epicką opowieść spod znaku płaszcza i szpady. Od 2007 roku koncentrował się głównie na swojej autorskiej serii „Orły Rzymu” (Egmont 2024), po której przygotował ambitnego „Batmana. Mrocznego księcia z bajki” (Egmont 2019).

David Matchavariani - jest gruzińskim rysownikiem, ilustratorem i twórcą opowieści wizualnych. Ukończył Akademię Sztuk Pięknych w Tbilisi i szybko zdobył renomę jako artysta multidyscyplinarny, działający w takich dziedzinach jak teatr, kino, animacja, gry wideo i ilustracja książkowa.

Jednym z jego najważniejszych osiągnięć jest powieść graficzna „Rycerz w tygrysiej skórze” (wyd. Los Kraba, premiera na 36. MFKiG). Matchavariani pracował nad nią trzy lata, ilustrując każdą strofę gruzińskiego narodowego poematu i tworząc 222-stronicową wizualną adaptację utworu.

Tomáš Motal - urodził się w Ołomuńcu. Autor komiksów i ilustrator o specyficznym poczuciu humoru. Dyplomowany rzeźbiarz artystyczny. Absolwent pracowni malarstwa na Uniwersytecie w Ostrawie. Współzałożyciel undergroundowej galerii „Závodník”. Frontman i autor tekstów zespołu „Schwarzprior”.

Obecnie pracuje w Pradze jako freelancer. Wydawnictwo Centrala szykuje premierę komiksu „Traum 1999”!

Dina Muhammad - Egipska twórczyni komiksów, scenarzystka i projektantka graficzna. Swoją przygodę z komiksem zaczęła w wieku 18 lat półsatyrycznym, półpoważnym webkomiksem „Qahera” o muzułmańskiej superbohaterce z Egiptu, eksplorując zagadnienia z zakresu mizoginii czy islamofobii. W trakcie prac nad jej licencjatem z projektowania graficznego, dotyczącym historii komiksu egipskiego, zainspirowała się do stworzenia trylogii „Shubeik Lubeik” (polskie wydanie – wyd. Mandioca, premiera na MFKiG).

„Shubeik Lubeik” to powieść graficzna z gatunku urban fantasy, opowiadająca o świecie, w którym życzenia są na sprzedaż. Pierwotnie komiks ukazał się nakładem samej autorki na festiwalu komiksu w Kairze, gdzie nagrodzony został tytułem Grand Prix i Najlepszego Komiksu w 2017 roku. Angielskie tłumaczenie opublikowane zostało w Stanach Zjednoczonych i Wielkiej Brytanii. Poza komiksami, Dina zajmuje się ilustracjami prasowymi, komercyjnymi i książkami dla dzieci. Kiedy nie rysuje, zwykle śpi.

Sean Murphy - urodził się w Nashua w stanie New Hampshire jesienią 1980 roku. Jego zainteresowanie komiksem zaczęło się w szkole podstawowej, przez co – zamiast nawiązywać przyjaźnie – popołudnia spędzał głównie na rysowaniu. Swoją karierę zawodową rozpoczął w Salem u boku Lesliego Swanka, lokalnego malarza, rysownika komiksów i weterana II Wojny Światowej. Po ukończeniu liceum studiował na wydziale sztuki college’u Massachussets w Bostonie, a następnie ukończył Savannah College of Art and Design.

Już w czasie studiów Sean rozpoczął współpracę z wydawnictwem Dark Horse przy tytułach z cyklu „Gwiezdne Wojny”. Po licencjacie przeniósł się do Hollywood by spróbować sił w pracy concept artysty w przemyśle filmowym i gamedev, jednocześnie opłacając rachunki komiksami z cyklu „Star Trek”, „Teen Titans” czy „Batman/Scarecrow: Year One”.

Jego pierwszym autorskim tytułem było „Off Road” (2005), które nagrodzone zostało nagrodą American Library Association. Wkrótce Sean podpisał wyłączny kontrakt z DC Comics. Jego najbardziej znane tytuły z tego wydawnictwa to „Hellbrazer: City of Angels”, „Joe the Barbarian” i „Amerykański Wampir”, którym zawdzięcza początkowe uznanie. Jego najnowszym dziełem wydanym w Polsce jest „Punk Rock Jesus” (wyd. Egmont). W Polsce ukazały się też jego „Tokyo Ghost” (wyd. Non Stop Comics), „Plot Holes” (wyd. Non Stop Comics) czy seria „Batman: Biały rycerz” (wyd. Egmont).

Bill Sienkiewicz - jest zdobywcą nagrody Eisnera i nominacji do nagrody Emmy artystą wizualny, najbardziej znanym z odświeżenia stylu ilustracji komiksowej w latach 80., zaczynając od „Elektra: Assassin” wydawnictwa Marvel Comics (wyd. Egmont 2016) i jego docenianej powieści graficznej „Stray Toasters”, dzięki którym zawdzięcza swój status artysty kultowego na przestrzeni wielu mediów.

Jego prace zdobiły Narodowe Muzeum Sztuk Pięknych w Rio de Janeiro w Brazylii; galerie w Paryżu, Barcelonie i Toskanii; słynny hiszpański festiwal La Semana Negra (Czarny Tydzień); pojawiały się w kampaniach reklamowych Nike, MTV i Nissan; stworzył plakaty dla „Zielonej mili” i Zimowych Igrzysk Olimpijskich 2006; jego prace pojawiały się w magazynach takich jak Entertainment Weekly i Spin.

Sienkiewicz, malarz o klasycznym wykształceniu, w swoich pracach łączy wpływy abstrakcyjne i ekspresjonistyczne oraz swobodne połączenia malarstwa olejnego, akrylowego, akwareli, technik mieszanych, kolażu i powielacza – wcześniej niespotykane w komiksach. Jego prace zdobyły liczne wyróżnienia – najbardziej znaczącym jest nagroda Eisnera z 2004 r. za komiks DC Comics „Sandman: Noce Nieskończone” (wyd. Egmont 2006) oraz nominacje do nagrody Emmy w 1995 i 1996 r. za produkcję i projekty postaci do serialu dla dzieci PBS „Gdzie się podziała Carmen Sandiego?” „Elektra: Assassin” zdobyła najważniejsze nagrody za ilustracje komiksowe w Stanach Zjednoczonych, Europie i Włoszech, odpowiednio: Kirby Award z 1987 r., Yellow Kid Award z 1986 r. i Gran Guigiri Award z 1986 r.


 

Komentarze

Popularne posty